235901 - Dydaktyk multimedialny

Dydaktyk multimedialny przetwarza tradycyjne materiały dydaktyczne w formę multimedialną, dobierając środki i techniki przekazu treści oraz formy interakcji uczących się do zakładanych celów dydaktycznych kursu zdalnego. Zadaniem dydaktyka multimedialnego jest wspieranie autora kursu poprzez zastosowanie właściwych form prezentacji treści oraz (odpowiednich do celów kursu) form interakcji uczących się. Dydaktyk wskazuje za pomocą jakich rozwiązań multimedialnych można uzyskać zaplanowaną przez autora postać kursu, we współpracy z metodykiem edukacji na odległość, a następnie opracowuje wersję elektroniczną kursu. Osoba zatrudniona w tym zawodzie może także samodzielnie tworzyć proste aplikacje wspomagające realizację kursów zdalnych (np.: quizy, ankiety, tutoriale (samouczek) bądź wspierać autorów tych kursów podczas tworzenia prostych rozwiązań multimedialnych, np.: prezentacji. W odniesieniu do opracowanych już kursów zadania dydaktyka multimedialnego obejmują także weryfikowanie poprawności technicznej i funkcjonalności stworzonych materiałów multimedialnych oraz ich kompatybilności z platformą e-learningową. Ponadto dydaktyk analizuje i ocenia dostępną na rynku ofertę multimedialnych rozwiązań edukacyjnych, testuje ich przydatność i proponuje obszary oraz sposoby ich zastosowania. Dydaktyk multimedialny może pracować w prywatnych firmach usługowych lub produkcyjnych, świadcząc usługi w zakresie edukacji, technologii informacyjnych (IT) i multimediów oraz w instytucjach oświatowych.


Zadania zawodowe:

organizowanie stanowiska pracy, w tym przestrzeganie zasad i przepisów BHP, ochrony ppoż. i ochrony środowiska; analizowanie oferty rynkowej w zakresie dostępnych aplikacji multimedialnych; testowanie i wdrażanie aplikacji multimedialnych z oferty dostępnej na rynku; ocenianie przydatności oferowanych na rynku aplikacji i pakietów multimedialnych; opracowywanie wersji elektronicznej materiałów dydaktycznych zgodnie ze scenariuszami przygotowanymi przez metodyka edukacji na odległość; dobieranie form multimedialnych dla materiałów dydaktycznych; projektowanie i współtworzenie prezentacji multimedialnych i materiałów interaktywnych; sprawdzanie zgodności użytych rozwiązań multimedialnych z wymaganiami wirtualnego środowiska nauczania; opracowywanie dla nauczycieli i trenerów instrukcji dotyczących stosowania multimediów; przygotowywanie prostych aplikacji wspomagających realizację kursu zdalnego (np. quizy, ankiety, i inne). Od kandydatów na stanowisko dydaktyka aplikacji multimedialnych oczekiwane jest wykształcenie wyższe pierwszego stopnia pedagogiczne lub informatyczne. Możliwe jest również przeszkolenie praktyczne (przyuczenie na stanowisku pracy), ale jako forma uzupełniająca do już posiadanego wykształcenia. W przypadku absolwentów studiów pedagogicznych niezbędne jest uzupełnienie kwalifikacji o zagadnienia dotyczące stosowania aplikacji multimedialnych (np. przez udział w kursach specjalistycznych lub studiach podyplomowych). Osoby z wykształceniem informatycznym powinny dodatkowo uzyskać podstawowe kompetencje pedagogiczne (np. poprzez studia podyplomowe z zakresu kształcenia na odległość).


Dodatkowe zadania zawodowe:

.


Zawody powiązane z tym zawodem ZUS:
  • Telewizyjny producent - Telewizyjny producent to kluczowa postać w świecie mediów, odpowiedzialna za kompleksowe zarządzanie procesem produkcji programów telewizyjnych. Jego rola zaczyna się od etapu koncepcyjnego, gdzie współpracuje z reżyserami, scenarzystami i innymi członkami zespołu kreatywnego, aby opracować wizję programu. Producent organizuje zdjęcia, co obejmuje planowanie harmonogramów, wybór lokalizacji oraz koordynację pracy ekipy filmowej. W trakcie produkcji dba o to, aby wszystkie elementy były zgodne z budżetem i harmonogramem, a także rozwiązuje wszelkie problemy, które mogą się pojawić. Po zakończeniu zdjęć producent nadzoruje proces postprodukcji, który obejmuje montaż, dodawanie efektów specjalnych oraz finalizację dźwięku. Dzięki jego umiejętnościom organizacyjnym i kreatywnym, programy telewizyjne mogą zyskać na jakości i atrakcyjności, przyciągając widzów i zdobywając uznanie krytyków.
  • Dziennikarz internetowy - Dziennikarz internetowy to specjalista, który zajmuje się tworzeniem i publikowaniem treści w sieci, dostosowanych do potrzeb i oczekiwań współczesnych odbiorców. Jego praca polega na pisaniu artykułów, reportaży, wywiadów oraz analiz, które są następnie umieszczane na portalach informacyjnych, blogach oraz w mediach społecznościowych. Dziennikarz internetowy musi być na bieżąco z aktualnymi wydarzeniami, trendami oraz preferencjami czytelników, co wymaga nie tylko umiejętności pisarskich, ale także zdolności do szybkiego przetwarzania informacji i ich analizy. W dobie cyfryzacji, jego rola staje się coraz bardziej złożona, ponieważ musi również znać zasady SEO, aby jego teksty były widoczne w wyszukiwarkach, a także umieć korzystać z narzędzi multimedialnych, takich jak zdjęcia, wideo czy infografiki, które wzbogacają treści i przyciągają uwagę odbiorców. Dziennikarz internetowy często współpracuje z innymi twórcami treści, redaktorami oraz specjalistami od marketingu, aby zapewnić, że publikowane materiały są nie tylko interesujące, ale także zgodne z strategią komunikacyjną danej platformy.
  • Producent treści multimedialnych - Producent treści multimedialnych to kluczowa postać w branży rozrywkowej, odpowiedzialna za kompleksowe zarządzanie procesem tworzenia różnorodnych treści audio-wizualnych. Osoba na tym stanowisku nie tylko planuje i organizuje produkcję filmów oraz programów telewizyjnych, ale również współpracuje z zespołem kreatywnym, w tym reżyserami, scenarzystami i operatorami kamery, aby zapewnić, że wizja projektu zostanie zrealizowana w sposób profesjonalny i atrakcyjny dla widza. Producent treści multimedialnych musi posiadać umiejętności zarządzania budżetem, harmonogramem oraz zasobami ludzkimi, co wymaga doskonałej organizacji i zdolności do pracy pod presją czasu. W dobie cyfryzacji i rosnącej popularności platform streamingowych, rola producenta staje się coraz bardziej złożona, obejmując także aspekty marketingowe i dystrybucyjne, co czyni ten zawód niezwykle dynamicznym i wymagającym ciągłego doskonalenia umiejętności.
  • Specjalista ds. mediów elektronicznych - Specjalista ds. mediów elektronicznych to kluczowa postać w dzisiejszym świecie komunikacji i rozrywki, odpowiedzialna za tworzenie, edytowanie oraz dystrybucję różnorodnych treści multimedialnych. Osoba na tym stanowisku wykorzystuje nowoczesne technologie oraz narzędzia do produkcji programów telewizyjnych, filmów, podcastów oraz innych form wizualnych i dźwiękowych, które trafiają do szerokiego grona odbiorców. Specjalista ds. mediów elektronicznych nie tylko zajmuje się technicznymi aspektami produkcji, ale również ma na uwadze potrzeby i oczekiwania widzów, co wymaga od niego umiejętności analitycznych oraz kreatywności. Współpracując z zespołami kreatywnymi, reżyserami, scenarzystami i innymi specjalistami, osoba ta przyczynia się do powstawania angażujących treści, które mogą mieć znaczący wpływ na kulturę i społeczeństwo. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji na rynku mediów, rola specjalisty ds. mediów elektronicznych staje się coraz bardziej istotna, a jego umiejętności są poszukiwane w różnych sektorach, od telewizji po platformy streamingowe.

Jakie PKD dla zawodu dydaktyk multimedialny?

Najczęściej wybierane kody PKD przez przedsiębiorców

PKD 59.13.Z - Działalność związana z dystrybucją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych

Sekcja ta obejmuje produkcję i rozpowszechnianie informacji i dóbr kultury, prze...

Sekcja J, Dział: 59, Grupa: 59.1, Klasa: 59.13
PKD 59.11.Z - Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych

Sekcja ta obejmuje produkcję i rozpowszechnianie informacji i dóbr kultury, prze...

Sekcja J, Dział: 59, Grupa: 59.1, Klasa: 59.11
PKD 59.12.Z - Działalność postprodukcyjna związana z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi

Sekcja ta obejmuje produkcję i rozpowszechnianie informacji i dóbr kultury, prze...

Sekcja J, Dział: 59, Grupa: 59.1, Klasa: 59.12
PKD 62.01.Z - Działalność związana z oprogramowaniem

Sekcja ta obejmuje produkcję i rozpowszechnianie informacji i dóbr kultury, prze...

Sekcja J, Dział: 62, Grupa: 62.0, Klasa: 62.01
PKD 61.10.Z - Działalność w zakresie telekomunikacji przewodowej

Sekcja ta obejmuje produkcję i rozpowszechnianie informacji i dóbr kultury, prze...

Sekcja J, Dział: 61, Grupa: 61.1, Klasa: 61.10
PKD 61.20.Z - Działalność w zakresie telekomunikacji bezprzewodowej, z wyłączeniem telekomunikacji satelitarnej

Sekcja ta obejmuje produkcję i rozpowszechnianie informacji i dóbr kultury, prze...

Sekcja J, Dział: 61, Grupa: 61.2, Klasa: 61.20
PKD 61.30.Z - Działalność w zakresie telekomunikacji satelitarnej

Sekcja ta obejmuje produkcję i rozpowszechnianie informacji i dóbr kultury, prze...

Sekcja J, Dział: 61, Grupa: 61.3, Klasa: 61.30
PKD 63.91.Z - Działalność agencji informacyjnych

Sekcja ta obejmuje produkcję i rozpowszechnianie informacji i dóbr kultury, prze...

Sekcja J, Dział: 63, Grupa: 63.9, Klasa: 63.91
PKD 63.12.Z - Działalność portali internetowych

Sekcja ta obejmuje produkcję i rozpowszechnianie informacji i dóbr kultury, prze...

Sekcja J, Dział: 63, Grupa: 63.1, Klasa: 63.12

Załóż firmę bezpłatnie z pomocą ekspertów

  • Oferujemy bezpłatne wsparcie w całym procesie rejestracji firmy do CEIDG, US, ZUS i VAT.
  • Skorzystaj z darmowej pomocy, którą oferujemy w ramach Ogólnopolskiego Programu Wspierania Przedsiębiorczości.

Załóż firmę z ekspertem

Nasi eksperci odpowiedzą na Twoje pytania. Pomoc w rejestracji firmy jest bezpłatna.

Baner reklamowy z odniesieniem do rejestracji firmy.

Internetowe biuro rachunkowe + liczne integracje ułatwiające prowadzenie biznesu

  • Ponad 20 lat doświadczenia w księgowaniu
  • Księguj łatwo i bez wychodzenia z domu
  • Oszczędzaj wybierając jedno kompleksowe narzędzie

Poznaj nasze rozwiązania →