262206 - Specjalista informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej

Specjalista informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej wyszukuje, analizuje, gromadzi, przetwarza oraz udostępnia i rozpowszechnia informacje. Specjalista informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej kompletuje, uzupełnia i aktualizuje źródła informacji. Gromadzi, selekcjonuje, opracowuje, tworzy i przechowuje informację. Tworzy metadane niezbędne do identyfikacji źródeł, klasyfikuje zasoby, opracowuje abstrakty, adnotacje itp. Udostępnia informacje adekwatnie do potrzeb odbiorców. Szkoli użytkowników w zakresie korzystania z zasobów informacji i technologii informacyjnych. Specjaliści informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej są zatrudniani w bibliotekach, ośrodkach informacji, wydawnictwach, firmach konsultingowych i innych jednostkach, zajmujących się gromadzeniem, przetwarzaniem i udostępnianiem informacji.


Zadania zawodowe:

organizowanie stanowiska pracy zgodnie z zasadami i przepisami BHP, ppoż., ergonomii i ochrony środowiska; poszukiwanie informacji w źródłach tradycyjnych i elektronicznych; selekcjonowanie informacji; gromadzenie informacji; ewidencjonowanie i opracowywanie źródeł informacji: tworzenie opisów niezbędnych do identyfikacji źródeł, klasyfikacja; tworzenie baz danych, katalogów i kartotek; analizowanie bibliometrycznych źródeł informacji; udostępnianie informacji użytkownikom; szkolenie użytkowników informacji z podstaw korzystania z zasobów informacji; badanie potrzeb informacyjnych użytkowników i proponowanie sposobów ich zaspokajania. Specjalista informacji naukowej technicznej i ekonomicznej powinien posiadać wykształcenie wyższe drugiego stopnia o specjalizacji informacja naukowa i studia bibliologiczne. Uzupełnieniem wykształcenia mogą stanowić studia podyplomowe lub kursy kwalifikacyjne w zakresie informacji naukowej. Oprócz odpowiedniego wykształcenia od specjalisty informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej wymaga się znajomości przynajmniej jednego języka obcego w stopniu dobrym, najlepiej, gdy jest to język angielski (B2). Specjalista powinien posiadać umiejętność obsługi komputera i urządzeń biurowych, wspomagających prowadzenie działalności informacyjnej.


Dodatkowe zadania zawodowe:

.


Zawody powiązane z tym zawodem ZUS:
  • Specjalista ds. informacji - Specjalista ds. informacji to kluczowa postać w świecie zarządzania wiedzą i informacji. Jego głównym zadaniem jest wyszukiwanie, selekcjonowanie oraz udostępnianie informacji pochodzących z różnorodnych zasobów bibliotecznych, co wymaga nie tylko umiejętności analitycznych, ale także doskonałej znajomości narzędzi informacyjnych i technologii. Osoba na tym stanowisku współpracuje z użytkownikami, pomagając im w odnalezieniu potrzebnych materiałów, a także doradza w zakresie korzystania z dostępnych zasobów. Specjalista ds. informacji często organizuje szkolenia i warsztaty, aby zwiększyć umiejętności informacyjne użytkowników, a także monitoruje nowe trendy w dziedzinie informacji, aby dostosować ofertę biblioteczną do zmieniających się potrzeb społeczności. W dobie cyfryzacji, rola ta staje się coraz bardziej złożona, obejmując również zarządzanie bazami danych oraz analizę danych, co czyni ją niezwykle dynamiczną i rozwijającą się dziedziną.

Jakie PKD dla zawodu specjalista informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej?

Najczęściej wybierane kody PKD przez przedsiębiorców

PKD 91.01.A - Działalność bibliotek

Sekcja ta obejmuje szeroki zakres działalności kulturalnych, rozrywkowych i rekr...

Sekcja R, Dział: 91, Grupa: 91.0, Klasa: 91.01
PKD 91.01.B - Działalność archiwów

Sekcja ta obejmuje szeroki zakres działalności kulturalnych, rozrywkowych i rekr...

Sekcja R, Dział: 91, Grupa: 91.0, Klasa: 91.01

Załóż firmę bezpłatnie z pomocą ekspertów

  • Oferujemy bezpłatne wsparcie w całym procesie rejestracji firmy do CEIDG, US, ZUS i VAT.
  • Skorzystaj z darmowej pomocy, którą oferujemy w ramach Ogólnopolskiego Programu Wspierania Przedsiębiorczości.

Załóż firmę z ekspertem

Nasi eksperci odpowiedzą na Twoje pytania. Pomoc w rejestracji firmy jest bezpłatna.

Baner reklamowy z odniesieniem do rejestracji firmy.

Internetowe biuro rachunkowe + liczne integracje ułatwiające prowadzenie biznesu

  • Ponad 20 lat doświadczenia w księgowaniu
  • Księguj łatwo i bez wychodzenia z domu
  • Oszczędzaj wybierając jedno kompleksowe narzędzie

Poznaj nasze rozwiązania →