531201 - Asystent nauczyciela dziecka cudzoziemca
Wspiera integrację dzieci cudzoziemców (uchodźców, emigrantów itp.) w szkole;
zapewnia pomoc psychologiczno-pedagogiczną uczniom wymagającym szczególnego wsparcia ze względu na słabą znajomość języka polskiego lub problemy adaptacyjne w środowisku szkolnym a w razie potrzeby - zajęć wyrównawczych z języka polskiego i innych przedmiotów, stosownie do ich potrzeb i możliwości.
Zadania zawodowe:
wspólnie z nauczycielem budowanie dobrego kontaktu dziecka z rówieśnikami w klasie szkolnej oraz między rodzicami uczniów a szkołą;
informowanie rodziców o możliwości pomocy, z jakiej może skorzystać dziecko w nowych warunkach nauki, przebiegu nauki;
absencji na zajęciach szkolnych, brakach edukacyjnych, problemach z kontaktowaniem się z kolegami itp.;
zapewnienie wszechstronnej pomocy uczniom ze słabymi osiągnięciami szkolnymi;
organizowanie dodatkowych zajęć z języka polskiego oraz działań na rzecz podtrzymywania tradycji narodowych dziecka cudzoziemca;
rozwiązywanie problemów pojawiających się w trakcie pobytu dziecka w szkole;
agresywne zachowanie, poczucie niskiej wartości, problemy z frekwencją, specyfika religijna i kulturowa dzieci cudzoziemskich;
wypracowywanie zasad współpracy szkoły z rodzicami i opiekunami;
kierowanie uczniów do poradni psychologiczno-pedagogiczną w celu udzielania dzieciom bezpośredniej pomocy psychologiczno - pedagogicznej i ich rodzicom w nowych warunkach życia;
podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym przez organizowanie imprez popularyzujących kulturę kraju dzieci cudzoziemców.
Dodatkowe zadania zawodowe:
Brak
Zawody powiązane z tym zawodem ZUS:
-
Pedagog specjalny
- Pedagog specjalny to wykwalifikowany specjalista, który odgrywa kluczową rolę w systemie edukacji, szczególnie w pracy z uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych. Jego głównym zadaniem jest identyfikacja i zrozumienie indywidualnych trudności oraz możliwości uczniów, co pozwala na skuteczne dostosowanie metod nauczania do ich specyficznych wymagań. Pedagodzy specjalni współpracują nie tylko z dziećmi, ale także z ich rodzinami oraz innymi nauczycielami, aby stworzyć zintegrowane podejście do nauki i rozwoju. W swojej pracy wykorzystują różnorodne techniki i strategie, takie jak terapia zajęciowa, metody behawioralne czy programy wsparcia emocjonalnego, aby pomóc uczniom w pokonywaniu barier edukacyjnych. Dzięki ich zaangażowaniu i wiedzy, uczniowie z trudnościami mogą osiągać lepsze wyniki w nauce oraz rozwijać swoje umiejętności społeczne, co przyczynia się do ich ogólnego rozwoju i integracji w środowisku szkolnym.
-
Nauczyciel szkół ponadgimnazjalnych
- Nauczyciel szkół ponadgimnazjalnych to kluczowa postać w systemie edukacji, odpowiedzialna za kształcenie młodzieży w wieku od 16 do 19 lat. Jego głównym zadaniem jest prowadzenie zajęć dydaktycznych, które nie tylko przygotowują uczniów do egzaminu maturalnego, ale także rozwijają ich umiejętności krytycznego myślenia, analizy i rozwiązywania problemów. Nauczyciel ten musi być nie tylko ekspertem w swojej dziedzinie, ale także mentorem, który inspiruje uczniów do odkrywania swoich pasji i zainteresowań. Współpracując z innymi nauczycielami, rodzicami oraz instytucjami edukacyjnymi, nauczyciel szkół ponadgimnazjalnych odgrywa istotną rolę w tworzeniu środowiska sprzyjającego nauce i rozwojowi osobistemu młodych ludzi. Jego praca wymaga nie tylko wiedzy merytorycznej, ale także umiejętności interpersonalnych, aby skutecznie motywować uczniów i wspierać ich w dążeniu do osiągnięcia sukcesów edukacyjnych.
-
Koordynator programów edukacyjnych
- Koordynator programów edukacyjnych to kluczowa postać w systemie edukacji, której głównym zadaniem jest planowanie, wdrażanie oraz monitorowanie programów edukacyjnych w szkołach policealnych oraz innych instytucjach edukacyjnych. Osoba na tym stanowisku współpracuje z nauczycielami, administracją oraz innymi specjalistami, aby zapewnić, że programy są zgodne z aktualnymi standardami edukacyjnymi oraz potrzebami uczniów. Koordynator musi być dobrze zorganizowany, posiadać umiejętności zarządzania projektami oraz być na bieżąco z nowinkami w dziedzinie edukacji, aby skutecznie dostosowywać programy do zmieniających się warunków rynkowych i oczekiwań społecznych. Dodatkowo, koordynator programów edukacyjnych często angażuje się w rozwój materiałów dydaktycznych oraz organizację szkoleń dla nauczycieli, co przyczynia się do podnoszenia jakości kształcenia. Wspierając uczniów w ich drodze edukacyjnej, koordynator odgrywa istotną rolę w kształtowaniu przyszłych pokoleń specjalistów.