121301 - Dyrektor departamentu

Odpowiada za koordynowanie całokształtu prac departamentu wchodzącego w skład urzędu zgodnie z wyznaczonym departamentowi obszarem kompetencji; odpowiada za podejmowane decyzje i rezultaty pracy departamentu; ustala wewnętrzne harmonogramy i procedury; odpowiada za politykę kadrową i informacyjną departamentu; realizuje politykę organizacji w kierowanym departamencie, zarządzanie całokształtem prac realizowanych w departamencie.


Zadania zawodowe:

planowanie i opracowywanie strategii pracy departamentu; branie udziału w opracowaniu i akceptowanie procedur i wewnętrznych uregulowań departamentu; opracowanie zadań komórek organizacyjnych wchodzących w skład departamentu; nadzorowanie i koordynowanie działań operacyjnych wszystkich podległych komórek organizacyjnych; podejmowanie decyzji i podpisywanie pism nie będących w wyłącznej kompetencji przełożonych; reprezentowanie przełożonych w sprawach należących do zakresu zadań departamentu; podejmowanie decyzji wewnętrznych w sprawach dotyczących bieżącego funkcjonowania departamentu; podejmowanie działań na rzecz podnoszenia i doskonalenia kwalifikacji pracowników departamentu; przygotowywanie planów działania i planów finansowych urzędu w części dotyczącej departamentu; pełnienie nadzoru nad realizacją wydatków dokonywanych na wniosek departamentu; pełnienie nadzoru nad przestrzeganiem dyscypliny finansów publicznych przez pracowników departamentu; opracowywanie oraz wdrażanie zmian organizacyjnych w ramach departamentu; kierowanie podległym zespołem pracowników; dokonywanie bieżącego podziału czynności pomiędzy kadrę kierowniczą i pracowników departamentu, w tym określanie zakresu uprawnień i kompetencji zastępców dyrektora oraz zakresu zadań pracowników; w razie potrzeby upoważnienie innego pracownika departamentu do podejmowania decyzji oraz podpisywania pism; występowanie z wnioskami dotyczącymi zatrudniania, zwalniania, awansowania i nagradzania pracowników departamentu; bieżące kontrolowanie realizacji zadań i akceptowanie pod względem merytorycznym i formalnym dokumentów przygotowanych przez pracowników departamentu; pełnienie nadzoru nad przestrzeganiem przez pracowników departamentu przepisów i zasad archiwizacji dokumentów; podejmowanie działań w ramach kontroli zarządczej dla zapewnienia realizacji celów i zadań departamentu w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy; wykonywanie zadań i czynności zleconych przez przełożonych; podejmowanie działań w ramach indywidualnych upoważnień przełożonych; branie udziału w spotkaniach, naradach i konferencjach dotyczących merytorycznych zadań departamentu; współpracowanie z przełożonymi oraz pozostałymi departamentami funkcjonującymi w ramach urzędu; reprezentowanie departamentu w kontaktach wewnętrznych w ramach urzędu; reprezentowanie departamentu w kontaktach zewnętrznych; zapewnienie podległemu zespołowi bezpiecznego środowiska pracy, dbanie o przestrzeganie przepisów bhp, ochrony ppoż. i ochrony środowiska.


Dodatkowe zadania zawodowe:

utrzymywanie relacji z otoczeniem organizacji;
budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy;
tworzenie proefektywnościowej kultury organizacyjnej.


Zawody powiązane z tym zawodem ZUS:
  • Urzędnik administracji publicznej - Urzędnik administracji publicznej to kluczowa postać w strukturze państwowej, pełniąca istotną rolę w zapewnieniu sprawnego funkcjonowania instytucji publicznych. Osoba na tym stanowisku zajmuje się szerokim zakresem zadań, które obejmują zarówno interpretację, jak i wdrażanie przepisów prawa w różnych obszarach życia społecznego, takich jak edukacja, zdrowie, transport czy ochrona środowiska. Urzędnicy administracji publicznej są odpowiedzialni za przygotowywanie projektów aktów prawnych, organizowanie i nadzorowanie procedur administracyjnych oraz współpracę z innymi instytucjami i organizacjami. Ich praca wymaga nie tylko znajomości przepisów prawa, ale także umiejętności analitycznych, komunikacyjnych oraz zdolności do rozwiązywania problemów. W obliczu dynamicznych zmian w przepisach oraz rosnących oczekiwań obywateli, urzędnicy muszą być elastyczni i gotowi do ciągłego doskonalenia swoich kompetencji, aby skutecznie odpowiadać na potrzeby społeczeństwa.

Jakie PKD dla zawodu dyrektor departamentu?

Najczęściej wybierane kody PKD przez przedsiębiorców

PKD 84.11.Z - Kierowanie podstawowymi rodzajami działalności publicznej

Sekcja ta obejmuje: - działalność ustawodawczą i wykonawczą prowadzoną przez cen...

Sekcja O, Dział: 84, Grupa: 84.1, Klasa: 84.11
PKD 84.13.Z - Kierowanie w zakresie efektywności gospodarowania

Sekcja ta obejmuje: - działalność ustawodawczą i wykonawczą prowadzoną przez cen...

Sekcja O, Dział: 84, Grupa: 84.1, Klasa: 84.13

Załóż firmę bezpłatnie z pomocą ekspertów

  • Oferujemy bezpłatne wsparcie w całym procesie rejestracji firmy do CEIDG, US, ZUS i VAT.
  • Skorzystaj z darmowej pomocy, którą oferujemy w ramach Ogólnopolskiego Programu Wspierania Przedsiębiorczości.

Załóż firmę z ekspertem

Nasi eksperci odpowiedzą na Twoje pytania. Pomoc w rejestracji firmy jest bezpłatna.

Baner reklamowy z odniesieniem do rejestracji firmy.

Internetowe biuro rachunkowe + liczne integracje ułatwiające prowadzenie biznesu

  • Ponad 20 lat doświadczenia w księgowaniu
  • Księguj łatwo i bez wychodzenia z domu
  • Oszczędzaj wybierając jedno kompleksowe narzędzie

Poznaj nasze rozwiązania →